mniej stresu - więcej spokoju

3 filary redukcji stresu | 1. Uważność

Zdobywanie nowej umiejętności wymaga określonego sposobu lub systemu, który będzie wspierał Cię w uczeniu się i rozwijaniu nowej kompetencji. Podobnie jest z uczeniem się i trenowaniem w obszarze redukcji i panowania nad stresem. Ta umiejętność, jak każda inna wymaga pewnych podstaw, które dadzą Ci dostęp do najważniejszych czynników, które wpływają na to jak doświadczasz i jak radzisz sobie ze stresem. Gdy opanujesz już to co najważniejsze, będziesz w stanie wejść na poziom, dzięki któremu zaczniesz wpływać na swoje otoczenie, czyli to jak żyjesz, czym się otaczasz, jakie budujesz relacje z ludźmi itp. W tym cyklu artykułów opisuję trzy filary, które w mojej podróży do wolności od stresu okazały się niezbędne i wciąż staram się je doskonalić. To właśnie o te umiejętności oparłem większość z kursów, które prowadzę.

 

Filar 1 – UWAŻNOŚĆ

Hasło uważność lub mindfulless, robi ostatnio dużą karierę. W Internecie można odszukać wiele definicji tego zjawiska. Ja pod tym hasłem mieszczę zestaw określonych jakości lub może lepiej byłoby powiedzieć zdolności ludzkiego umysłu. Po pierwsze, uważność to zdolność koncentracji umysłu na tym na czym chcesz aby się koncentrował. Z pojęciem koncentracji uważność jest chyba kojarzona najczęściej. Chodzi o to, że jeżeli chcesz aby Twój umysł pozostawał w ciągłym kontakcie np. z oddechem, obrazem albo zachodem słońca, to właśnie tak się dzieje. Skoncentrowany umysł nie skacze, nie rozprasza się i nie myśli o tym o czym jego posiadacz nie chce w tej chwili myśleć. Chcesz podziwiać zachód słońca to go podziwiasz. Przez 3, może 5 a nawet 15 minut, bez myślenia w tym czasie o debecie na koncie, problemach w związku czy tym jak potraktował Cię wczoraj szef.

Koncentracja to jednak nie wszystko. Tym co ponadto składa się na uważność jest refleksja. Skoncentrowany umysł po pewnym czasie staje się znacznie bardziej spokojny. Jest jak światło lasera w porównaniu do rozproszonego światła zwykłej żarówki. Skoncentrowane światło świeci dalej i pozwala Ci dostrzegać znacznie więcej szczegółów. Widzisz lepiej, nawet z większej odległości. Skoro więcej widzisz i lepiej dostrzegasz szczegóły to zbierasz więcej informacji. Ponieważ Twój umysł jest dzięki koncentracji nieco bardziej cichy, chętniej myśli refleksyjnie na temat siebie i życiowej sytuacji. Dzięki temu zaczynasz lepiej rozumieć swoje życie i podejmować znacznie trafniejsze decyzje.

Trzecim aspektem uważności jest pamiętanie. Ileż to razy zdarza nam się zapominać. Od prostych spraw – zostawienia gdzieś kluczy, zapomnienia o spotkaniu czy umówionym telefonie. Ile stresu nas to kosztuje? Osoba uważna pamięta. Nie tylko o sprawach związanych z działaniem, ale przede wszystkim o swoich postanowieniach, siłach i słabościach. Pamiętając, znacznie lepiej radzisz sobie z codziennością, która coraz mniej rzuca kłody pod nogi stając się w to miejsce przestrzenią do spontaniczności, ekspresji siebie i cieszenia się tym co Ci życie przynosi.

 

Uważność można ćwiczyć i rozwijać a wraz z nią wszystkie jakości, które wymieniłem powyżej. Ćwiczenie umysłu podlega takim samym prawą jak na przykład ćwiczenie i rozwój sylwetki ciała. Poświęcasz uwagę swoim mięśniom, dobierasz odpowiedni program, może nawet zatrudniasz trenera personalnego. Kierujesz swoją uwagę na swoją sylwetkę, podąża za tym Twoja energia życiowa i jeżeli tylko będziesz konsekwentnie działać, prędzej czy później osiągniesz efekt.

Z uważnością jest jeszcze jedna ciekawa sprawa. Jest absolutnie naturalną cechą naszych umysłów. Jako dzieci, bywaliśmy całkowicie uważni i skoncentrowani. Aby to stwierdzić, wystarczy poobserwować dzieciaka, który bawi się swoją ulubioną zabawką. Jest całkowicie tym pochłonięty i skupiony na tym co robi. Nie myśli o niczym innym. Dorastając, zatraciliśmy tą cechę a przynajmniej bardzo w nas osłabła w stosunku do innych umiejętności – np. analitycznego myślenia. Możemy oczywiście stawiać sobie pytanie o to czy rozwój uważności ma sens. Według mnie, ma i to bardzo. Przez większość życia uczymy się jak myśleć, jak zbierać i analizować dane i jak na ich podstawie działać. Celem edukacji jest rozwijać nas intelektualnie i zadaniowo. Zdobywamy wiedzę, uczymy się myśleć w taki czy inny sposób. Tymczasem uważność została pozostawiona samej sobie. Być może nadszedł czas aby zacząć ją rozwijać aby dać sobie szansę żyć w większej harmonii pomiędzy myśleć, działać, czuć i być. Do tego serdecznie Cię zapraszam.

 

Umów się ze mną na bezpłatną konsultację lub dowiedz więcej o mnie.

Droga do spokoju
27 sierpnia 2019

 

 

 

Copyright zredukujstres.pl, Blue way up Patryk Lange, Grodzka 42/1, 31-044 Kraków
NIP 6612005665, REGON 123031293
tel. +48 601 959 519, info/@/ zredukujstres.pl

polityka prywatności

 

Instytut Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego
Fundacja Przestrzeń Rozwoju

współpraca

Zredukujstres na Facebook