mniej stresu - więcej spokoju

3 filary redukcji stresu | 2. Refleksja i samoświadomość

Umiejętność refleksji jest moim zdaniem jedną z ciekawszych umiejętności ludzkiego umysłu. Dzięki niej potrafimy spojrzeć na życiową sytuację albo wpędzający nas w stres nawyk, z różnych perspektyw. Dostrzec sytuację pełniej, realniej albo wyraźniej zobaczyć jak stresująca reakcja powstaje, utrwala się i czemu w rzeczywistości służy.

 
Refleksja prowadzi do większej samoświadomości. Obserwując zjawiska, które dzieją się w nas lub naszym otoczeniu zyskujemy świadomość wewnętrznego funkcjonowania. Innym spostrzeżeniem może być to jak otoczenie na nas wpływa w sposób, którego do tej pory nie dostrzegaliśmy. Dzięki temu zyskujemy możliwość wpływu i zmiany. Wpływ i zmiana możliwe są dopiero tam, gdzie jesteśmy świadomi i dostrzegamy zjawiska, które chcielibyśmy zmienić. Ponadto wiele z tego co powoduje w nas niepotrzebne, nadmierne napięcie emocjonalne i stres, wynika z funkcjonowania na tzw „autopilocie“. Jest to zjawisko, które polega na nieświadomym kierowaniu się w życiu utartymi sposobami myślenia i działania. Często są to sposoby, które dobrze sprawdzały się w przeszłości, albo w innych sytuacjach, jednak nie są już optymalne. Automatycznie staramy się adaptować te sposoby funkcjonowania w sytuacjach w których ich modyfikacja lub zmiana przyniosłyby nam znacznie lepsze efekty. Tu właśnie przydaje się refleksja, która pozwoli nam zauważyć nowe perspektywy i da szansę na zmianę.


Aby refleksja miała szansę zaistnieć i dać nam nową perspektywę, potrzebujemy stworzyć dla niej warunki. Pierwszy warunek kryje się wewnątrz nas a konkretnie w jakości naszego umysłu. Dotyczy on tego na ile nasz umysł jest spokojny, skoncentrowany i jednowątkowy. To właśnie te trzy jakości umysłu pozwalają nam zatrzymać się na jakimś temacie. Z pewnością znasz te stany, gdy niespokojny umysł skacze z tematu na temat i nie jest w stanie zatrzymać się nigdzie na dłużej. Nasza uwaga pozostaje w takich stanach tylko chwilę przy jakiejś sprawie, zmieniając swój obiekt zainteresowania szybko i często. Dlatego umiejętność wyciszenia i skoncentrowania umysłu jest tu konieczna. Praktyki uważności, które w moim podejściu stanowią pierwszy filar redukcji stresu, gdy stosowane regularnie przynoszą wyciszenie i koncentrację umysłu. Dzięki temu Twoja uwaga będzie w stanie zatrzymać się na dłużej przy jakimś temacie, dając szansę na refleksję i zobaczenie nowych perspektyw.


Drugi warunek to jasność tego, co ma być przedmiotem refleksji oraz zastosowanie kilku użytecznych pytań, które zainspirują Cię do wyjścia z utartych schematów myślenia i spojrzenie z na sprawę z nowej szerszej perspektywy. Istnieje niezliczona ilość struktur, metod i formuł inspirujących do refleksji, przynoszących większą samoświadomość na różnych poziomach (myślowym, emocjonalnym, nawykowym, środowiskowym, relacyjnym itp.). Część z tych sposobów budowania refleksji rozwijamy na kursach uważności i redukcji stresu.

 

Przykładowa,  refleksja może wyglądać tak:


1. Przeprowadź kilkunastominutową praktykę uważności, uspokój i skoncentruj umysł. Możesz do tego wykorzystać nagranie praktyki uważności siebie.

 

2. Bezpośrednio po zakończonej praktyce, gdy Twój umysł jest spokojny i nieco skoncentrowany wybierz temat. Może to być na przykład mająca miejsce w niedalekiej przyszłości sytuacja, która powoduje w Tobie napięcie i stres.

 

3. Pozwól sobie oczami wyobraźni zanurzyć się w tą sytuację. Wyobraź sobie tą sytuację, akceptując wszystkie emocje jakie się pojawiają. Pozwól sobie przeżywać te emocje.

 

4. Zadaj sobie pytanie: „Na jakie ważne aspekty tej sytuacji zwraca mi uwagę stres, który przeżywam“ i pozwól sobie na dłuższą chwilę na odpowiedź. Nie wymyślaj odpowiedzi, otwórz się na odpowiedzi które będą refleksyjne - czyli będą swobodnymi nietłumionymi myślami. Tylko w taki sposób będziesz mieć szansę na poznanie nowych niedostrzeganych odpowiedzi. Nie zatrzymuj się na odpowiedziach oczywistych. Zadaj sobie to pytanie kilka razy, za każdym razem otwierając się na każdą, możliwą odpowiedź. 

 

5. Następnie, gdy staniesz się świadom nowych perspektyw, zadaj sobie pytanie, „Jak w inny, niestresujący sposób mogę zadbać o to, co w tej sytuacji jest ważne". Daj sobie czas na odpowiedzi. 

 

6. Jeżeli uznasz ten krok za adekwatny - otwórz oczy i zaplanuj działania, które pojawiły się w poprzednim punkcie. 

 

Powodzenia!

 

Jeżeli interesuje Cię temat redukcji stresu, zapraszam Cię do umówienia się ze mną na bezpłatną konsultację lub dowiedzenia się więcej o mnie.

 

10 września 2019

 

 

 

Copyright zredukujstres.pl, Blue way up Patryk Lange, Grodzka 42/1, 31-044 Kraków
NIP 6612005665, REGON 123031293
tel. +48 601 959 519, info/@/ zredukujstres.pl

polityka prywatności

 

Instytut Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego
Fundacja Przestrzeń Rozwoju

współpraca

Zredukujstres na Facebook
Motywatorium Katarzyna Kuzak